TAKİP EDİNİZ

İÇERİK ARAMA

Zeytin Ağacı Üzerine Minyatür Yağlı Boyama


Ayşe Gülbahar Ören, Kariye’deki atölyesinde henüz başka hiçbir yerde örneği olmayan bir çalışmaya imza atıyor. Zeytin ağacı üzerine minyatür yağlı boya eserlerini görenlerde büyük bir hayranlık uyandıran bu çalışmanın ortaya çıkışını ve yapım sürecini Ayşe Hanım’dan dinledik…

Kendinizden bahseder misiniz?

Fatihliyim. Burada doğdum ve büyüdüm. Uzun yıllar moda tasarımcılığı yaptım, aynı zamanda da resim yapıyordum. Resim, çocukluğumdan beri benim hayatımda. Babam çok güzel yağlı boya resimler çizerdi. Erkek kardeşim de aynı şekilde. Hiçbir eğitim almış değiliz ama sanırım genlerimizden gelen bir yetenek bu. Resim konusunda akademik eğitim alamadım o nedenle resme yakın olam modelistliği meslek edindim kendime. Uzun yıllar modelistlik yapıp, hafta sonları resim çizdim. Önce karma sergilere daha sonra da gelen davetler üzerine birçok Avrupa ülkesinde ülkemi temsilen bulundum. Uzun yıllar bu şekilde devam ettikten sonra, hayalimi gerçekleştirerek şuan hizmet vermekte olduğum yeri açtım.

Gravür Ve Minyatür Karışımı Bir Çalışma Ürettim

Buraya geldikten sonra, burası turistik bir bölge olduğu için ufak turistlere hitap eden en önemlisi de daha önce kimse tarafından yapılmamış eserler olsun düşüncesiyle Osmanlı dönemine olan ilgimi de işin içine katarak dokulu karton üzerine yağlı boya Osmanlı figürleri çalışmasını yaptım. O dönemin kıyafetlerini ve yaşantısını yansıtan gravürlerden esinlenerek, minyatür kadar küçük ve ince yağlı boya çalışmalarını ürettim. Gravür ve minyatür karışımı çalışmalar olduğunu söyleyebilirim. Bunları yaptıktan sonra, bir arkadaşımda zeytin ağaçları vardı ve ben zeytin ağacını çok severim. Zeytin ağacı hem ölümsüzlüğü simgeler, hem Kur’an-ı Kerim’de de geçiyor.  Yağlı boya resim yapmak için kendisinden o zeytin ağaçlarını istedim. Osmanlı döneminin gravürlerinden yola çıkarak minyatür olarak zeytin ağacı üzerine yağlı boya çalışmaları yaptım. Daha sonra portre çalışmalara başladım. Abdülhamit Han ve Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan’ı yaptım. Çok beğenildiler. Bu evladiyelik bir eser. Üzerinde çok ince bir çalışma var. Ve bu çalışmaların bir tanesinin yapımı yaklaşık 10-12 gün sürüyor.

Çalışma sürecinden bahseder misiniz?

Ağaçları arkadaşımdan aldıktan sonra pürüz kalmaması için iyice zımparalıyorum. Ondan sonra yapacağım resim alanını mat boya ile boyuyorum. Bunun üzerine deseni karakalem ile kopyalıyorum. Daha sonra boyamaya başlıyorum. Kat kat üst üste boyanarak eser ortaya çıkıyor.

Sizi farklı ve özel kılan yönü nedir?

Ahşaba yağlı boya çalışması daha önce yapılmıştır muhakkak. Ama zeytin ağacına yapılmamıştır. Benim özel olan tarafım minyatür tarzı gravür resimlerin çalışılmamış olması. Bu çalışma hiçbir yerde yok. Henüz hiçbir yere satmadım. Minyatür sanatçılarını da şaşırtan bir çalışma. Yağlı boya ile minyatürü işlemek çok zordur. Eser ortaya çıktıktan sonra baskı olduğunu düşünenler de oluyor.

Portre çalışmalar daha mı zor?

Kesinlikle daha zor. Hele tanınmış bir kişinin portresini çalışıyorsanız daha da zor. En ufak bir hata bile olmaması gerekiyor. Çünkü o kişinin yüz ifadesini yüz şeklini değiştirir ve hoş olmaz. O yüzden daha dikkatli olmak gerekiyor. Minyatürler çok ince çalışmalar olduğundan,  su bazlı boya ile yapılır ve çok akıcıdır. Fakat yağlı boya kalın bir malzemedir. Yağ veya terebentinle inceltmeniz gerekir. Rahat çalışmak için fazla inceltirseniz de sulu boyadan farkı kalmaz. Yağlı boya özelliğini kaybeder. Onun için kalın olarak kullanmak lazım. Fakat o 5 sıfır yani neredeyse kıl inceliğindeki fırçayla bu şekilde çalışmak çok zordur. Bu da insanları şaşırtıyor. Bu kadar ince inceliğin olduğu çalışmaları alacak kişinin değerini bilmesini istiyorum. Bunlar biraz da pahalı çünkü özel ve eşi olmayan çalışmalar. Ciddi bir emek harcanıyor ve geçmişimizi yansıtıyor.

Neden Osmanlı dönemi?

Genlerden gelen bir şey sanırım. Annemin babası sarayda İmrahormuş. Böyle bir geçmiş de olunca bir şeyler çekiyor. Her şeyden önce bizim ecdadımız. Nasıl ki Atatürk’ü seviyorsam Abdülhamid’i de seviyorum. Yüzyıllar boyunca dünyaya hükmetmiş bir ecdadın torunlarıyız. . Bunları inkâr etmemek, yaşatmak lazım.

Fatih Gazetesi okuyucularına neler söylemek istersiniz?

Herkesi atölyeme davet ediyorum. Burası haftanın her günü açık. Çalışmaları yakından incelemelerini çok isterim. Burada gerçekten başka yerde göremeyecekleri çok özel çalışmalar var. kişiye özel portre ve resim çalışmalarını da uygulayabiliyoruz. Kariye’ye yolu düşen herkesi bekliyorum.

ART GALERİ – AYŞE GÜLBAHAR ÖREN

Kariye Camii Sok. No.14 (Kariye Müzesi Karşısı)

Edirnekapı – Fatih