TAKİP EDİNİZ

İÇERİK ARAMA

Fatih Belediyesi İstanbul Fotoğraf Müzesi’nde Üç Farklı Sergi


absmiddle Yazdır   -A | A+ 22.09.2018
Fatih Belediyesi İstanbul Fotoğraf Müzesi’nin ev sahipliği yaptığı yerli ve yabancı dört fotoğraf sanatçısının eserlerinin yer aldığı üç farklı sergi sanatseverlerle buluştu.

Fotoğraf sanatçıları Sadık Üçok ile Ralf J DIEMB’in “İki Gözüm İstanbul”, Romın Mohtasham’ın “Gri Dünya” ve Stanley Shoemaker’in “Uyanıkken Görülen Rüyalar” isimli üç farklı sergi sanatseverlerin ziyaretine açıldı.

Fatih Belediye Başkanı Hasan Suver’i temsilen açılışa katılan Başkan Yardımcısı Necati Selvi, yaptığı konuşmada “Belediye Başkanımız Hasan Suver aynı aşkla, aynı iştirakle İstanbul Fotoğraf Müzesi’nin önünü açtı. Başkan Hasan Suver’in öncülüğünde güzel işler yapmaya devam edeceğiz. Burada sergileri açılan kıymetli sanatçılarımıza fotoğraf müzemizi eserleriyle onurlandırdıkları için teşekkür ediyoruz” dedi.

Sergi açılış programı fotoğraf sanatçılarının konuşmalarıyla devam etti. Ardından sanatseverler, sanatçıların fotoğraflarının bulunduğu sergiyi gezdi.

 “Sergimizin konusu İstanbul”

Sergideki fotoğraflarının konusunu anlatan sanatçı Sadık Üçok, “Sergimizin konusu İstanbul. İstanbul sadece mimari ya da manzara anlamında değil, İstanbul’un içindeki hayatla da ilgili. İstanbul’daki yaşamla daha çok ilgileniyoruz. Çünkü insan olmayan fotoğrafımız yok. Dolayısıyla konumuz insanın İstanbul içindeki sosyal yaşamı. Bunu göstermeye çalışıyoruz” diye konuştu.

 ‘İki Gözüm İstanbul’ Sergisi

Fotoğraf sanatçıları Sadık Üçok ve Ralf J. Diemb’in birlikte yaptıkları fotoğraf yolculuğu iki ayrı kültürden, farklı iki gözün İstanbul’un sokaklarına, meydanlarına, insanlarına baktığı bu sergi, geleceğe bırakılacak anları bir araya getiriyor. Sokaktaki anların peşine düşen fotoğrafçıların bir bölümü zamanla ustalaşır, bulunduğu yere düşecek ışığın saatini hafızasına kazır ve yaşanan an’a en iyi açıdan, en iyi ışıkla tanıklık ederek deklanşöre basar. Bu bazen yeterli olmayabilir. Fotoğrafçının kültürel alt yapısı, dünyayı nasıl algıladığı, zamanla damıttığı estetik bilinci bu noktada devreye girer. Fotoğrafçı ustalaştıkça, fotoğrafları da ustalaşır ve izleyici tarafından tanınır olur. Sadık Üçok ve Ralph J. Diemb’in bazen birlikte, bazen de tek başlarına yaptıkları fotoğraf yolculukları, Almanya’da açtıkları ortak sergilerle buluştu. Fatih Belediyesi İstanbul Fotoğraf Müzesi de Sadık Üçok ve Ralph J. Diemb’in İstanbul’da ilk kez buluşacakları bu ortak sergiye ev sahipliği yapıyor.

‘Gri Dünya’ Sergisi

İran asıllı fotoğrafçı Romin Mohtasham’ın belgesel tarzındaki fotoğraflarında izleyiciye şiirsel, ürkütücü, öyküsel ve hatta komik hisler uyandırıyor. Sanatçının anlatım tarzı büyülü gerçekçilik kategorisinde yer alabilir. Bu tarz, izleyiciyi gerçek ve hayal arasında asılı bırakıyor. Eserlerinde kullandığı sade kompozisyon ve elementler kendi kişisel bakış açısını yansıtıyor. İzleyici, anlamları derin katmanlarda yakalayıp fotoğrafın sade yüzeyiyle bağdaştırabilir. Fotoğraflarda Urmiye Gölü’nün etrafı gösterilmiştir. Şimdilerde Urmiye Gölü yanlış müdahaleler, suiistimaller ve su kaynaklarının yanlış yönetilmesi nedeniyle kuruma sınırında. Sergideki fotoğraflar sanatçının “Senin Gerçeğin Bitmiştir” (2015) ve “Boş Cam” (2017) adlı kitaplarından seçildi.

‘Uyanıkken Görülen Rüyalar’ Sergisi

Meksikalı fotoğraf sanatçısı Stanley Shoemaker manipüle ettiği fotoğraflarıyla bize var olan dünyayı nasıl algıladığını gösteriyor. Kendisi bunu “Rüya gibi deneyimlerin ve halüsinasyonların uyanıkken gerçekleştiği anormal bir bilinç durumu” diye tanımlıyor. Stanley Shoemaker görüntüler yoluyla kurduğu dünyayı bize aktarırken fotoğrafın günümüz dünyasındaki rolü, bugünün tüketim toplumu, sanat tarihindeki üretilmiş sanat eserleri gibi argümanları da sorguluyor. Kurduğu fotografik dünyadaki imgeler, gerçekliği ve sanatçının kontrolündeki görsel üretim alanını göstererek yeni bir iletişim algısı oluşturmayı hedefliyor. İzleyicinin eserle arasındaki etkileşimin, sanatçının anlatım biçimiyle de doğrudan bağlantılı olduğunu düşünen sanatçı, kavramsal fotoğraflarıyla yeni bir iletişim kanalı oluşturmayı hedefliyor. Stanley Shoemaker çalışmalarını anlatmak için İspanyol fotoğrafçı Joan Fontcuberta’dan bir alıntı yapıyor: “Fotoğraf gerçeğin iddiasıyla bir kurgudur.” Stanley Shoemaker’a göre, “Alternatif bir dünyanın vurgulandığı; milyonlarca fotoğrafın macera, iddia ve sosyal statülerin bir kurgu görselle bağlantılı olduğu sosyal ağlarda dolaştığı; kendi mobil aletlerimizle yarattığımız konum ve senaryolarda paralel gerçekliği yaşıyoruz.” Sanatçı ürettiği eserlerle izleyiciye şu soruyu soruyor: “Gördüklerimizin ne kadarı gerçek?” Stanley Shoemaker’ın Türkiye’de ilk kez açılan ‘Uyanıkken Görülen Rüyalar’ isimli sergisi, Fatih Belediyesi İstanbul Fotoğraf Müzesi çatısı altında sanatseverlerle buluşuyor.